I sidste måned kunne Samlino.dk på baggrund af en større undersøgelse med over 100.000 opslag fra sammenligningsplatformen se, hvordan den geografiske adspredelse på bilforsikringspriserne foldede sig ud. Her blev det østjyderne, der var de dyreste at forsikre og nordsjællænderne, der havde flest skader. Nu kan vi vise dig tal og data på tværs af aldersgrupperne – hvem er dyrest at forsikre og hvem har flest skader på bilen?
Hvis der ligesom sidste måned skal trækkes nogle hovedpointer ud af undersøgelsen, så kan der konkluderes følgende:
Det er mest unge personer, der benytter sig af Samlino.dk for at få en sammenligning af bilforsikringer. De unge bliver i gennemsnit tilbudt de højeste priser på bilforsikring – og prisen falder, jo ældre personen er. I gennemsnit kører personer i aldersgruppen 46-55 år i de dyreste biler og betaler i gennemsnit 4.137 kroner i bilforsikring. Og de ældste har flest registrerede skader på bilen.
Har du ikke set Samlino.dk’s tidligere undersøgelse? Så kan du læse mere om den her.
De unge leder efter en billigere bilforsikring
Det er de unge, som er mest klar på at sammenligne bilforsikringer, og det kan der være to grunde til. For det første, så er det dem, der automatisk får tilbudt de højeste bilforsikringer, og derfor giver det mening for dem at finde en lavere pris andetsteds. For det andet er de mere online og har derfor nemmere adgang til at klikke sig forbi Danmarks største sammenligningsplatform for at sammenligne priser – heriblandt bilforsikringer.
Tallene viser, at omkring halvdelen af alle besøgende på Samlino.dk er under 35 år, mens det ikke overraskende nok er målgruppen 66+ år, som har mindre tilbøjelighed til at klikke sig ind på siden.
Unge får markant dyrere tilbud på bilforsikringer
Hos Samlino.dk kigger vi nærmere på de helt specifikke priser, der fordeler sig på aldersgrupperne. Og her er det målgruppen 18-25 år, der får tilbudt de dyreste bilforsikringer. Faktisk er prisen i gennemsnit 323 % højere end de tilbud, som de ældste bliver tilbudt.
Det skyldes formentlig, at de unge ikke har meget erfaring bag rattet og derved automatisk får en højere pris. Jo ældre du er, har du flere år til at køre skadefrit og dermed presse forsikringsprisen længere ned.
Hvordan har du brug for hjælp til omregistrering af bilen? Vi guider dig
Den ældre målgruppe laver markant flere skader
Undersøgelsen fører os dernæst forbi antal registrerede skader i de sidste 7 år, hvor den ældste målgruppe tager en uheldig førsteplads. Tallene viser, at der er 50 % flere skader blandt de ældste, end målgruppen 26-35 år. Målgruppen (18-25 år) er ikke med her, da de ikke har haft 7 år til at køre i.
De gennemsnitlige antal indtastede skader de sidste 7 år:
18-25 år: (Data inkluderer kun brugere, der har mindst 7 års anciennitet)
26-35 år: 0,24 skader
36-45 år: 0,28 skader
46-55 år: 0,29 skader
56-65 år: 0,29 skader
66+ år: 0,36 skader
Overvejer du at købe ny bil? Så læs denne guide og bliv klædt godt på.
De billigste biler ejes af de yngste og ældste bilister
Den sidste af de aldersrelaterede pointer, som Samlino.dk kan fremhæve af undersøgelsen, er, at personer mellem 18 og 35 år betaler mindre for deres biler, end personer mellem 36-65 år. De helt unge (18-35 år) betaler i gennemsnit 314.500 kroner for bilens nypris, mens personerne 36-65 år betaler 349.000 kroner i gennemsnit for bilens nypris. Her er den gennemsnitlige prisforskel på 34.500 kroner. De ældste har den allerlaveste gennemsnitlige pris på 299.000 kroner, men bilernes nypris var også lavere, da denne målgruppe købte deres biler.
Gennemsnitlig nypris på bilen:
18-25 år: 314.000 kroner
26-35 år: 315.000 kroner
36-45 år: 347.000 kroner
46-55 år: 359.000 kroner
56-65 år: 341.000 kroner
66+ år: 299.000 kroner
Derved kan vi afslutte denne aldersbestemte undersøgelse på bilforsikring og konkludere, at det er den yngste målgruppe, der bliver hårdest ramt, når de kommer til bilforsikringer på markedet. Og der er ingen logisk sammenhæng mellem prisen på bilforsikring og antal skader på bilen. De to ting burde følge hinanden, så du betaler mere i forsikring, hvis du har flest skader, men det er ikke tilfældet i denne undersøgelse.
Samlino.dk’s metode til undersøgelsen:
Vores data og tal beskæftiger sig udelukkende med antal registrerede skader, og det betyder, at der kan være en variabel her, når det kommer til trafikale uheld. Vi kan ikke se, hvor mange skader unge er involveret i, og vi kan ikke se på de konkrete skader, da de ikke har haft adgang til bilen i 7 år. Derfor tager vores konklusioner alene afsæt i den data, som vi har haft adgang til, og som vi kan trække ud.
Comment