Den svenske krone er meget lav for tiden. Det betyder, at man får mere bil for sine danske kroner, hvis man sætter GPS’en mod brugtmarkedet i Sverige. Vi giver dig her en guide til, hvordan du kan udnytte den lave svenske valutakurs og spare tusindvis af kroner på at købe din næste elbil i Sverige.
Vi har undersøgt markedet for en række brugte elbiler og længere ned i artiklen har vi lavet priseksempler, så du helt konkret kan se, hvor mange penge du potentielt kan spare.
Så tag med os over sundet, og bliv klogere på, hvordan du nemt kan importere din kommende elbil til Danmark og spare masser af penge.
Er biler billigere i Sverige?
Som udgangspunkt, ja. I hvert fald for os danskere lige nu. Der er flere årsager til, at det kan være attraktivt at importere sin næste bil over sundet og potentielt spare mange penge.
Elbiler, der koster mindre end 450.000 kr i Danmark, slipper nemlig stadig i 2023 for registreringsafgifter. Det gælder også, når bilen skal med hen over grænsen. Du kan således næsten udelukkende se på den svenske købspris af elbilen for at se, hvad du skal af med.
Derfor er kan det betale sig at slå til, når den svenske krone står lavt i forhold til den danske krone, hvis du står foran et kommende bilkøb.
Og det er lige præcis det, den gør lige nu.
Den svenske valutakurs kan nemlig lige nu spille en væsentlig rolle for den endelige pris på din kommende elbil. Den svenske krones kurs er d. 19. oktober 2023 helt nede 64.64. Den 3. januar 2022 var den på 72.24. Så du får altså meget mere for den danske krone siden da.
Du får derfor også meget mere bil for pengene.
Sverige har desuden et bredere marked for brugte biler sammenlignet med Danmark, hvilket øger dine chancer for at finde en bestemt bilmodel, som måske ikke er så tilgængelig i Danmark.
Derudover er svenskerne også mere tilbøjelige til at skifte bil oftere. Så der er ligeledes også en god chance for, at de brugte biler i Sverige generelt er i bedre tilstand sammenlignet med dem i Danmark – uden nødvendigvis at være dyrere.
Registreringsafgift på elbiler i Danmark
Udover valutakursen, er det den danske registeringsafgift, som især er bestemmende for, hvor god en aftale, du kan lave ved at købe en brugt elbil i Sverige.
I Danmark er der i nogle år endnu en markant mindre – hvis nogen overhovedet – registreringsafgift for elbiler. Derfor kan du ofte slippe afsted med at betale en markant lavere registreringsafgift, end hvis du importerer en benzin/diesel-bil.
Når du køber en svensk elbil og importerer den til Danmark, betaler du dansk afgift af bilen. Det betyder, at prisen, du gav i Sverige, således ikke har nogen betydning for afgiftstørrelsen i Danmark. Du betaler afgift af en dansk prisvurdering.
Men afgiftstørrelsen er altså kun relevant, hvis elbilens pris i Danmark er højere end 450.000 kr.
Vil du helt undgå at betale registreringsafgift her i 2023, skal du altså finde en elbil, som har en dansk pris på maksimalt 450.000 kr. inklusive ekstraudstyr. Herefter stiger afgiften på elbilen.
Du kan se en oversigt for afgifterne i Danmark for elbiler nedenfor.
Pris i 2023 | Beregnet pris i 2024 | Afgift i 2023 | Afgift i 2024 | Forskel i afgift |
250.000 | 250.000 kr. | – | – | – |
350.000 | 350.000 kr. | – | – | – |
450.000 | 461.699 kr. | 395 kr. | 12.094 kr. | 11.699 kr. |
550.000 | 561.699 kr. | 37.895 kr. | 49.594 kr. | 11.699 kr. |
650.000 | 661.699 kr. | 75.395 kr. | 87.094 kr. | 11.699 kr. |
750.000 | 761.699 kr. | 112.895 kr. | 124.594 kr. | 11.699 kr. |
Afgiften for en brugt importeret elbil, beregnes ved at se på nyprisen af bilen, og derefter brugtprisen. Det procentuelle værditab afspejles så direkte i registreringsafgiften.
Registreringsafgiften forklaret
Registreringsafgiften er et beløb, der skal betales af enhver bil og/eller motorcykel, før køretøjet må køre på vejene. I Danmark er afgiften værdibaseret, og det betyder egentlig ’bare’, at selve afgiftens størrelse afhænger af, hvad køretøjet er værd. Helt konkret regnes registreringsafgiften ud fra køretøjets handelsværdi på den pågældende dag, hvor den vurderes. På personbiler skal der betales 25 procent af 67.800 kr. Derudover skal der betales 85 procent af værdien af de første 67.800-210.600 kr. i registreringsafgift. Resten skal der betales 150 procent af.
Du bør derfor undersøge de samlede omkostninger ved importprocessen og især sikre en bindende forhåndsvurdering af registreringsafgiften, før du foretager et køb. Så bliver du ikke overrasket over en afgift, når du har hentet bilen hjem.
Tre priseksempler på brugte elbiler i Sverige vs Danmark
Hos Samlino har d. 19. oktober 2023 undersøgt, hvor mange penge du kan spare ved at lave en stikprøvesammenligning af tre forskellige populære elbiler i Danmark. Og rammer man plet, kan der være mange tusind kroner at spare.
Således sparer vi helt op til 30.000 kroner ved at søge på de samme brugte elbiler fra samme årgang med samme kilometerantal på batterierne i Sverige frem for Danmark.
Den største besparelse får du ved at undgå at benytte dig af autotransport. Kan du få logistikken til at gå op, sparer du nemt 6-10.000 kroner ved selv at køre bilen hjem til Danmark. Men selv med autotransport er der altså mange penge at spare.
Guide: Hvordan køber man bil i Sverige?
Det kan måske virke lidt uoverskueligt at skulle bringe en elbil fra Sverige til Danmark, men rejsen er faktisk ret enkel, hvis du gør et godt stykke forarbejde. Vi har her lavet en detaljeret vejledning med priseksempler på tre forskellige brugte svenske elbiler med besparelser, så du kan være klædt godt på til at finde din næste drømmebil i det svenske.
Først og fremmest bør du indlede din svenske biljagt med en grundig gennemgang af de relevante danske skatter, love og retningslinjer vedr. import af biler fra Sverige. Sæt dig ind i alt fra registreringsprocessen, midlertidige nummerplade til hjemstransport og de potentielle afgifter på elbilen. Processen kan variere, alt efter hvilken bil du køber.
Du kan søge efter en brugt bil i Sverige, der matcher dine præferencer og økonomiske rammer, på forskellige svenske brugvognssider som fx ooyyo, Blocket Blocket eller svenske brugtvogsforhandlere. Husk at tage hensyn til faktorer som bilens alder, fabrikat, model og generelle tilstand.
Har du udset dig din næste bil, bør du, inden du begynder at kontakte sælger, grundigt undersøge, i hvilket prisleje dine omkostninger ca. vil ligge i for at få danske plader på elbilen.
For selvom der kan være en betydelig besparelse ved at importere en elbil fra Sverige, er det ikke altid garanteret, at det rent faktisk er tilfældet.
Når du vil have danske nummerplader på en bil købt i udlandet, skal du, som nævnt, betale dansk registringsafgift af bilen.
Størrelsen på registreringsafgiften på en brug bil fastsættes ud fra bilens nypris samt, hvad lignende biler i samme stand står til salg for i Danmark. Det kan være svært at forudsige, hvor meget afgift der skal betales af en bil.
Du bør derfor anskaffe dig en forhåndsvurdering registreringsafgiften, før du foretager købet. Forhåndsvurderingen giver dig et præcist beløb, som du skal betale i registreringsafgift for bilen.
Motorstyrelsen kan lave denne vurdering for dig, men også private aktører udfører forhåndsvurderinger – og ofte meget hurtigere. Vær opmærksom på dine klagerettigheder ved privat forhåndsvurdering.
Du bør også sørge for at undersøge, om bilen er betalt ud. Hvis bilen er købt på kredit eller er leaset, kan du risikere, at der kan være betalinger, som skal indfries.
Tag også højde for yderligere omkostninger og udgifter til transport, der opstår i forbindelse med hjemtransport af bilen. Disse udgifter kan hurtigt æde af din samlede besparelse, især hvis bilen for eksempel skal fragtes hjem på et lad.
Når du har udset dig din kommende elbil, bør du forsøge at etablere kontakt med bilens sælger for at indhente yderligere oplysninger om bilen. Du skal gennemgå praktiske detaljer så som at bekræfte og få billeder af registreringsattesten, verificere stelnummeret, undersøge bilens fulde servicehistorik, og tidspunktet for bilens seneste syn.
Du kan med fordel tjekke bilen via den svenske Trafikstyrelse. Her kan du via bilens registreringsnummer få oplysninger om registreringsstatus på bilen og en række tekniske data.
Før du forpligter dig til købet, er det meget vigtigt at få verificeret, at sælger er den reelle ejer af bilen, hvem bilen oprindeligt blev registreret til, og om alle relevante skatter og afgifter er blevet betalt for bilen.
Hvis du vælger at gå videre med købet og planlægger at importere bilen, bør du også sørge for, at bilen bliver reserveret for dig, så den ikke uventet sælges til en anden køber, mens du kører på de svenske veje for at afhente den.
Og så er det jo i øvrigt også i denne del af processen, at du skal drøfte prisen med sælger. Der er som regel gode muligheder for at slå lidt af den oprindelige pris – og det er trods alt også lidt af en rejse, du og bilen er på, så måske der også er lidt penge at spare på sympati-skalaen.
På Konsumentverkets hjemmeside findes mange blanketter og andre hjælpemidler til at gennemføre handlen, fx en købskontrakt købskontrakt, som du kan anvende.
Når du er ankommet, skal du foretage en grundig inspektion af bilen ved din ankomst, ligesom du i øvrigt også ville gøre herhjemme. Gennemgå bilen for eventuelle fejl. Prøvkør bilen. Kontroller, at alt elektronik virker: fx aircondition/klimaanlæg, lys, fjernbetjening, lås, ruder, navigation mv.
Der findes forskellige alternativer for at transportere din nye elbil hjem. Du kan overveje at køre på eksport- eller prøveplader, men det er også en mulighed at køre på sælgers plader, forudsat at bilen stadig er registreret og forsikret, og at I begge er indforstået med aftalen.
Kører du bilen hjem på sælgers nummerplader er det vigtigt at indberette importen til Motorstyrelsen inden for 24 timer via deres hjemmeside. Sørg for at afklare med sælgeren, præcis hvad sælgers forsikring omfatter, før du begynder din rejse. Det er en rigtig godt idé, at aftalen mellem sælger og dig er lavet skriftligt.
Du har også mulighed for at køre hjem med eksport- eller prøveplader. Du kan anmode om midlertidige (på svensk ‘tillfällig registrering’) plader hos den svenske Transportstyrelse.
Du bør i det hele taget ikke tøve med at kontakte den danske Motorstyrelse, hvis du har spørgsmål vedr. købet og transporten.
Du kan også vælge at få bilen transporteret hjem med en autotransporter. Denne løsning vil uden tvivl være dyrere. Det kan være svært at give en konkret pris på en autotransport, men indenlandstransport fra København til Aalborg koster i omegnen af 2-3.000 kroner, så du bør forvente en noget højere pris for at få fragtet bilen hjem fra Sverige.
Efter bilens ankomst til Danmark skal den gennemgå inspektion. For at modtage danske nummerplader til din nye elbil, skal den først igennem et registreringssyn (toldsyn) hos en synsvirksomhed. Her bliver bilens tilstand og identitet vurderet. Her skal du huske at medbringe bilens registreringsattest og CoC-dokument, så husk at få disse udleveret, når du køber bilen af sælger.
Efter toldsynet skal køretøjet igennem et registreringssyn. Typisk afholdes disse to syn i direkte forlængelse af hinanden, men du vil være ansvarlig for at dække omkostningerne for begge syn hos synshallen.
Når du har fået danske plader på din bil, skal du betale en dansk registreringsafgift for din bil, hvis prisen overstiger beløbet for afgiftfritagelse for elbiler. Betalingsoplysningerne fremgår på afgørelsen af din værdifastsættelse. Det sker som sagt ud fra en afgiftsberegning af brugte biler. En bil anses som brugt, hvis den har kørt over 2.000 kilometer eller er mere end 4 år gammel.
Afslutningsvis kan du få registreret din nye elbil og købe nye nummerplader hos en nummerpladeoperatør eller i en af Motorstyrelsens motorekspeditioner. Her skal du medbringe registreringsattest, ID, forsikringsoplysninger og eventuelt de svenske nummerplader, du kørte bilen hjem i.
Hvordan betales registeringsafgiften?
Når afgiftsvurderingen er kommet tilbage fra Skat, får du svaret i din skattemappe på Skat.dk. Inden der træffes en afgørelse for afgiften, vil du have mulighed for at kommentere på vurderingen. Du kan enten betale afgiften online og derefter afhente nummerplader hos en nummerpladeoperatør eller betale kontant hos et af Skats kontorer.
Inden din elbil kører på de danske veje, skal du selvfølgelig sikre dig, at den er forsikret. Hos Samlino har været gjort det nemt for dig, vi har nemlig sammenlignet de billigeste og bedste bilforsikringer til dig.