Se listen: Disse forsikringsselskaber har flest tilfredse kunder

|Posted by | Forsikring, Husforsikring, Indboforsikring, Nyheder, Ulykkesforsikring
Tags: , ,
Der er stadig stor tillid til danske skadesforsikringsselskaber efter et turbulent år. (Foto: Canva).

På trods af et 2023, der bød på stigende forsikringspriser, flere henvendelser og længere svartider, er kundetilfredsheden blandt danske forsikringsselskaber stadig høj.

2023 har været et udfordrende år for de danske skadeforsikringsselskaber. Branchen har bl.a. været præget af voldsomt vejr, der har resulteret i en stigning i antallet af skader, prisvandringer og længere svartider.

Vestjysk forsikringsselskab har højeste kundetilfredshed

Og det voldsomme vejr, vi så i 2023, gav da også et lille dyk i den samlede tillid til de danske forsikringsselskaber. Det viser en ny undersøgelse foretaget af EPSI Rating Danmark, som udfører uafhængige og regelmæssige målinger af kundetilfredshed i forskellige brancher.

Sammenlign forsikringer her Spar i snit 4.500 kr.

Til trods for det lille dyk har de danske skadeforsikringsselskaber ifølge Sofie Breum, Country Manager, EPSI Rating Danmark, dog fortsat et af de højeste tilfredshedsniveauer i Norden.

På deres liste topper Vestjylland Forsikring med en score på 85,4, efterfulgt af Popermo Forsikring med 84,7, Lærerstandens Brandforsikring på 83,7, Aros Forsikring med 82,7, og GF Forsikring på 81,2.

EPSI’s kundetilfredshedundersøgelse baserer sine resultater på bl.a. relationer og kontakt til kunderne, bekvæmmelighed, behandlingstid og imødekommenhed. Forsikringsselskaber med en scores på 82 eller højere indikerer et solidt greb om kunderne.

Ifølge EPSI har Aros Forsikring for ottende år i træk den højeste kundetilfredshed, som er tilgængelig for alle landsdækkende kunder.

Du kan se hele listen nedenfor.

PlaceringForsikringsselskabEpsi-score
1Vestjylland Forsikring85,4
2Popermo Forsikring84,7
3Lærerstandens Brandforsikring83,7
4Aros Forsikring82,7
5GF Forsikring81,2
6PenSam Forsikring78,6
7Alka Forsikring78,0
8If Forsikring77,1
9Øvrige76,9
10Branchen76,0
11Tryg75,3
12TopDanmark75,0
13Alm. Brand73,9
14Codan73,0
15Købstædernes Forsikring72,7
16Gjensidige72,2
Kilde: Epsi. Forsikring B2C 2023.

Resultater opgøres på en skala fra 0 til 100. Jo højere indeksværdi, desto bedre oplever kunderne deres leverandører. Gennemsnittet for virksomhederne findes normalt i området fra indeks 60 til 75. Virksomheder, som har et indeks på over 75, har en stærk position blandt deres kunder, mens virksomheder, som har et indeks under 60, har en risiko for at miste sit kundegrundlag.

Største stigning i tilfredshed

GF Forsikring og Codan markerer sig i undersøgelsen med de mest markante forbedringer fra sidste år.

GF har ifølge EPSI’s undersøgelse formået at styrke sit forhold til medlemmerne ved at tilbyde en høj værdi for pengene. Derudover har de bidraget positivt til kundernes lokalområder gennem deres omfattende netværk af lokale kontorer spredt over hele landet.

Det vurderer kunderne deres forsikringsselskab på

De selskaber, der er i stand til at få kunderne til at opleve, at de interesserer sig for kunderne, vinder på kundetilfredshed. Flere kunder oplever at modtage tips & råd om forbedringer – og det virker.

Automatisering og personalisering virker. Kunderne kvitterer for at blive genkendt som type hos selskaberne, og selvbetjeningsløsningerne er nemme at bruge.

Kunderne forventer proaktitet og imødekommenhed. Travlhed og manglende opfølgning straffes modsat af kunderne.

Generelt er de danske skadesforsikringsselskaber ifølge EPSI rigrig gode til kundeservice. Men et højere antal skader har hos mange selskaber medført en længere behandlingstid – og det påvirker kundetilfredsheden negativt.

Selskaberne har grebet den bæredygtige agenda og arbejder for at gøre en forskel. Men der er stor forskel på, hvad de forskellige kundesegmenter ønsker – og hvordan selskaberne målretter kommunikation og handling.

Ifølge undersøgelsen fik blot 51% af kunderne ifølge EPSI et forsikringstjek ved seneste kontakt med deres forsikringselskab.

Vi anbefaler, at du ofte går dine forsikringer efter i sømmene, for der kan være mange penge at spare ved at skifte. Det kan du gøre hos Samlino. Vi samarbejder med adskillige forsikringsselskaber for at give dig de bedste og billigste forsikringer til lige netop dine behov.

Tryk nedenfor for at få overblikket.

Sammenlign forsikringer her Spar i snit 4.500 kr.

En bilforsikring er ofte blandt de dyreste. Derfor er det enormt vigtigt, at du beregner din bilforsikring.

Fik du noget ud af artiklen?

Klik på en af stjernerne for at bedømme

Gennemsnits rangering 4.8 / 5. Antal bedømmelser 6

Ingen bedømmelser indtil videre. Bliv den første til at bedømme artiklen.

Vi er kede af, at artiklen ikke var relevant for dig

Lad os optimere denne artikel

Fortæl os, hvordan vi gør artiklen bedre?

Om Thomas Andersen

Thomas har en kandidatgrad i kommunikation og digitale medier. Hans faglige baggrund i kommunikation afspejles i hans rolle på kommunikationsteamet hos Samlino.dk. Her bruger han sin erfaring til at undersøge og formidle om danskernes privatøkonomi. E-mail: thomas.andersen@samlino.dk

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *