Henover sommeren har landets største teleselskaber hævet priserne på deres mobilabonnementer, hvilket berører mere end 1,5 millioner danske forbrugere.
Mens selskaberne selv begrunder stigningerne med bedre produkter og investering i mobilnettet, kalder en cheføkonom det “en måde at klemme flere penge ud af folk på” – Samlino giver dig her overblikket over sagen.
Mobiludbyderne Oister, Yousee, Fullrate, Telmore, 3 og Telenor har hævet priserne på flere forskellige måder og af flere forskellige årsager, men fælles er, at de alle har gjort det op mod sommeren 2019 – stort set på samme tidspunkt.
Vi går igennem prisændringerne og de alternativer, der er til de berørte abonnementer.
Derudover giver vi dig svar på, hvad der ligger til grund for det pludselige prishop, samt hvordan du nemmest finder et abonnement, der passer dine behov.
Indholdsfortegnelse
- Teleselskabernes prisstigninger
- Hvad skyldes prisstigningerne?
- Sådan finder du det bedste abonnement til dine behov
Prisstigninger hos Oister
Oister har hævet priserne på abonnementet med fri tale og fri data (500 GB) med 20 kr. om måneden.
Selskabet angiver ikke, hvor mange der bliver berørt af prisstigningen.
NB: Er du på mobil, anbefaler vi dig at rotere skærmen for en bedre læsning af tabellen
Abonnementer | Kunder berørt | Efterpris | Prisstigning | Prisstigning i % | |
---|---|---|---|---|---|
Fri tale + 500 GB data | Ikke angivet | 149 kr. | 20 kr. (240 kr. årligt) |
15,5% |
- *Informationen i tabellen er den 21. august hentet fra dels nyhedsmediet BT, dels udbyderen selv.
Prisstigninger hos Yousee
Yousee har hævet priserne med 10 kr. på en række abonnementer til deres eksisterende kunder.
Under en opringning til Yousees kundeservice er Samlino blevet fortalt, at det drejer sig om abonnementer med 5 eller 8 GB data. Disse abonnementer er i dag udgået af sortimentet og er som tidligere nævnt forbeholdt Yousees eksisterende kunder.
Prisstigningerne rammer i alt mellem 750.000-1.000.000 Yousee-kunder, som for andet år i træk har oplevet prisstigninger. 1. juli sidste år hævede Yousee også priserne med 10 kr. – dengang for 2 ud af 3 af deres kunder.
NB: Er du på mobil, anbefaler vi dig at rotere skærmen for en bedre læsning af tabellen
Abonnementer | Kunder berørt | Efterpris | Prisstigning | Prisstigning i % | |
---|---|---|---|---|---|
Produkter m. 5 og 8 GB data | 750.000-1.000.000 | 159-179 kr. | 10 kr. (120 kr. årligt) | 5,9% – 6,7% |
- *Informationen i tabellen er den 21. august hentet fra dels nyhedsmediet BT, dels udbyderen selv, dels Samlinos eget data.
Søger du 10 GB data inkl. fri tale, kan du få abonnementer til blot 99 kr. her.
Prisstigninger hos Fullrate
Fullrate, der også er ejet af TDC, har ligesom Yousee hævet priserne på flere af deres abonnementer med 10 kr.
Samlino er blevet oplyst, at der er tale om prisstigninger for eksisterende kunder med abonnementer inkl. 5-10 GB data.
Prisstigningerne berører ifølge Fullrate selv “en hel del” af Fullrates ca. 300.000 mobilkunder. Hvorvidt “en hel del” udgør 40, 60 eller 80% af de 300.000 kunder vides desværre ikke.
NB: Er du på mobil, anbefaler vi dig at rotere skærmen for en bedre læsning af tabellen
Abonnementer | Kunder berørt | Efterpris | Prisstigning | Prisstigning i % | |
---|---|---|---|---|---|
Produkter m. 5-10 GB data | “En hel del” ud af 300.000 | 129-139 kr. | 10 kr. (120 kr. årligt) |
7,8% – 8,4% |
- *Informationen i tabellen er den 21. august hentet fra dels nyhedsmediet BT, dels udbyderen selv.
Der er alternativer til Fullrates abonnementer med 10 GB data eller derunder. Du kan finde billigere abonnementer via vores sammenligningstjeneste her.
Prisstigninger hos Telmore
Telmore har øget priserne med 10 kr. på særligt følgende abonnementer:
- Fri tale + 25 GB til 159 kr. -> Fri tale + 40 GB til 169 kr.
- 15 timers tale + 25 GB data til 119 kr. -> 30 timers tale + 30 GB data til 129 kr.
Ovenstående abonnementer står til at udgøre 80-85% af alle prisstigningerne, der rammer 350.000 af Telmores mobilkunder. En lille procentdel modtager prisstigninger på 20 kr.
Telmore ejes ligesom Yousee og Fullrate også af TDC.
NB: Er du på mobil, anbefaler vi dig at rotere skærmen for en bedre læsning af tabellen
Abonnementer | Kunder berørt | Efterpris | Prisstigning | Prisstigning i % | |
---|---|---|---|---|---|
Fri tale + 25 GB og 15 timers tale + 25 GB | 350.000 | 129-179 kr. | 10-20 kr. (120 kr. – 240 kr. årligt) |
5,9% – 8,4% |
- *Informationen i tabellen er den 21. august hentet fra dels nyhedsmediet BT, dels udbyderen selv.
Telmore er kendt for deres pakker inklusiv streaming af underholdning. Er du ikke interesseret i dette, kan du med fordel skifte til et billigere abonnement med samme mængde data og tale her.
Prisstigninger hos 3
Selskabet 3, der blandt andet ejer Oister, har øget priserne på følgende abonnementer med 10 kr:
- Fri tale + 7 GB data til 130 kr. -> Fri tale + 10 GB data til 140 kr.
- Fri tale + 20 GB data til 150 kr. -> Fri tale + 25 GB data til 160 kr.
- Fri tale + 40 GB data til 200 kr. -> Fri tale + 50 GB data til 210 kr.
Cirka 300.000 forbrugere bliver ramt af 3’s prisstigninger.
NB: Er du på mobil, anbefaler vi dig at rotere skærmen for en bedre læsning af tabellen
Abonnementer | Kunder berørt | Efterpris | Prisstigning | Prisstigning i % | |
---|---|---|---|---|---|
Fri tale + 7/20/40 GB data | 300.000 | 140 – 210 kr. | 10 kr. (240 kr. årligt) |
5% – 7,7% |
- *Informationen i tabellen er den 21. august hentet fra dels nyhedsmediet BT, dels udbyderen selv, dels Samlinos eget data.
3 har en spændende feature, der hedder “3LikeHome”, som giver gratis roaming i op til 64 lande. Har du ikke behov for dette, men blot tale og data, er der flere billigere alternativer derude. Du kan finde billigere abonnementer inkl. fri tale her.
Prisstigninger hos Telenor
Telenor har hævet priserne for deres eksisterende kunder med mellem 10-20 kr.
Cirka 130.000 kunder bliver ramt af prisstigningerne.
NB: Er du på mobil, anbefaler vi dig at rotere skærmen for en bedre læsning af tabellen
Abonnementer | Kunder berørt | Efterpris | Prisstigning | Prisstigning i % | |
---|---|---|---|---|---|
“Gamle, forældede abonnementer” | 130.000 | Ikke angivet | 10-20 kr. (120 kr. – 240 kr. årligt) |
Ikke angivet |
- *Informationen i tabellen er den 21. august hentet fra dels nyhedsmediet BT, dels udbyderen selv.
Telenors mobilpriser plejer ikke at ligge i den billigste ende af skalaen. Telenor har et fordelsprogram, der giver dig rabat, hvis du køber andre/flere abonnementer hos dem, men har du blot et abonnement hos dem, kan du med sikkerhed finde et billigere produkt via vores sammenligningstjeneste.
Selvom ovenstående udbydere målt på antal kunder er nogle af de største på markedet og dermed håndterer en stor portion af de danske privatforbrugere, er det vigtigt at have in mente, at flertallet af de danske teleudbydere faktisk ikke har øget priserne på deres mobilabonnementer.
Hvad skyldes prisstigningerne?
Spørger man teleselskaberne selv, finder man primært to forskellige forklaringer:
- Investering i det mobile netværk
- Mere data i abonnementerne
Netværk: Telmores administrerende direktør, Henrik Lehmann, fortalte tilbage i maj måned, at Telmore helst ville undgå prisstigninger, men de finder det vigtigt fortsat at kunne opgradere deres mobilnetværk.
TDC Group’s netværk, som Telmore er koblet op på, er af Teknologisk Institut for 4. år i træk kåret som Danmarks bedste mobilnetværk.
Det er naturligvis vigtigt med et netværk, der kan håndtere ture i skoven eller på landet. Generelt set er danskerne dog godt med på denne front, og befinder du dig meget i byer, bør netværket ikke være et problem.
Mere data: Udover fortsat investering i netværket nævner teleudbyderne også produktopgraderinger i form af mere data til forbrugerne som årsag. Du kan i tabellerne ovenfor se, hvilke abonnementer der har fået mere data i pakkerne i kraft af ændringerne.
Det danske dataforbrug er steget meget de senere år, og i dag bruger danskerne 8,4 GB mobilt dataforbrug om måneden, herunder mobilt data brug på mobilen, tabletten og computeren. Det viser tal fra Energistyrelsens rapport “Telestatistik – andet halvår 2018”.
Samtidig øger teleselskaberne hastigt datamængden i abonnementerne, og det er her – som forbruger – vigtigt at tjekke op på sit eget forbrug for at forstå, om man har behov for mere data i abonnementet.
På trods af selskabernes egne forklaringer, udtaler cheføkonom Martin Salomon fra Forbrugerrådet Tænk til BT, at det fra selskabernes side blot handler om at tjene flere penge. Han siger om dataopgraderingerne, at “man puster regningerne op med noget data, som mange aldrig kommer til at bruge”.
Martin Salomon opfordrer forbrugerne til at “protestere” ved at finde billigere alternativer på markedet.
Mindre konkurrence på mobilmarkedet
Mobilmarkedet har længe været kendt – måske ligefrem berygtet – for at være en jungle af over 100 forskellige abonnementer, og der kan umiddelbart synes at være stor konkurrence på markedet.
Der har da i mange år også konstant dukket nye selskaber op. Blandt andre Sonofon, Cybercity, og Onfone har budt ind med lave priser for herefter at blive solgt videre til et større selskab.
Alligevel har markedet – i modsætning til blandt andet bredbåndsmarkedet – ikke set nye spillere i mere end 2 år. Således blev det seneste “nye” selskab Plenti opkøbt af TDC tilbage i 2017 med en forværret priskonkurrence til følge. Den manglende konkurrence kan give selskaber anledning til at sætte prisen, som det behager dem.
Men det bliver der snarligt ændret på.
Således vil TV- og bredbåndsgiganten Waoo i højere grad melde sig på “mobilbanen” og vil allerede fra september i år udrulle en større mobilstrategi med henblik på at udnytte den manglende konkurrence på markedet. Waoo er landets 3. største TV- og internetleverandør og ejes af flere energiselskaber rundt om i landet.
Selv fortæller Waoos administrerende direktør, Jørgen Steensgaard, til Berlingske, at selskabet vil lokke med attraktive priser, omend de ikke vil komme “helt ned på Oisters prisniveau”.
Yderligere fortæller Jørgen Steensgaard, at danskerne i stigende grad er klar til skifte selskab, og at der ikke sker andet på mobilmarkedet, end at priserne bliver sat op. Faktisk mener han, at det er vildt, ingen gør noget, da “prisstigningerne jo er rent dækningsbidrag for selskaberne”.
Sådan finder du det bedste abonnement til dine behov
Selskaberne sætter priserne op, men det kan være svært at finde hoved og hale i, hvordan man finder det bedste mobilabonnement til ens behov.
Derfor giver Samlinos administrerende direktør, Erik Kofoed, dig her sine bedste råd til at finde det rette mobilabonnement:
Kend dine behov – du kan se dit tale- og dataforbrug ved at logge ind på din udbyders hjemmeside, og du kan altid gøre krav på at få udleveret data om dit forbrug fra din teleudbyder.
Spar penge ved at samle abonnementer. Det skal ikke nødvendigvis forståes som en samling af bredbånd, TV og mobilabonnement, men i stedet en samling af f.eks. streamingtjeneste og mobilabonnement. Ser du meget HBO, eller hører du meget musik, kan det betale sig at se nærmere på Telmores mobilabonnementer inklusiv streaming. Også CBB Mobil udbyder et abonnement med en musiktjeneste inkluderet.
Vær ikke bange for at forhandle med din udbyder. Ofte kan du opnå en gunstig besparelse ved at ringe din udbyder op og fortælle dem, at du har planer om at skifte, men gerne vil blive i selskabet, såfremt det kan tilbyde en lavere pris.
Benyt sammenligningstjenester. Med fare for at kaste for meget glans over Samlino, er det altid en god idé at sammenligne markedet, inden du køber et produkt. Vi gør det nemt og gratis, og du kan på blot 2 minutter se, om du har det billigste abonnement på markedet. Hvis ikke, så skift.
Det bedste modsvar til prisstigninger er som forbruger at vælge billigere alternativer til.