Er du på udkig efter en elbil, er det let at blive overvældet af de mange muligheder, som markedet i 2024 nu tilbyder. Med nye bilmodeller, en teknologi i rivende udvikling og priser, der med jævne mellemrum dykker, er elbilmarkedet mildest talt blevet et dynamisk et af slagsen.
Så hvilken elbil skal du vælge?
Det ved kun du. For valget af den perfekte elbil handler i sidste ende nok mindre om, hvilken model der er bedst på papiret, og mere om, hvad der passer bedst for dig og dine kørselsbehov.
Hvilken elbil skal jeg vælge?
Først og fremmest er det vigtigt, at du overvejer, hvad der er vigtigt for dig i en elbil. Er det rækkevidden, opladningshastigheden, designet, køreegenskaberne eller bilens software, du går mest op i?
For nogle kan alt meget avanceret software fx være tiltalende, for andre kan det virke overvældende. Har du en lang pendlerstrækning, vil rækkevidde og komfort højst sandsynligt være vigtige faktorer for dig. Kører du mest i byen, kan størrelsen på bilen og manøvredygtigheden derimod være mere relevant for dig.
Med andre ord handler det i sidste ende om at finde en elbil, der passer til din livsstil og opfylder dine behov. Den “bedste” elbil ikke er en universel størrelse, men den der bedst opfylder dine personlige krav og forventninger.
Selvom vi ikke kan udpege elbilen, du skal vælge, kan vi dog komme med nogle råd til overvejelser, du kan tage med dig, før du vælger din næste elbil.
Eksperternes vurdering
Som en del af al research er det altid en god ide at høre, hvad eksperterne mener.
Og ligesom det altid har været tilfældet med traditionelle benzin- og dieselbiler, er der også blandt eksperter forskellige meninger om, hvilken elbil der står som det bedste valg. I Danmark blev BMW 5-serie kåret som årets bil i 2024, mens VW ID.7 og Xpeng G9 blev henholdsvis 2’er og 3’er.
Da årets bil i Europa 2024 blev kåret, var det en anden, der stod øverst på tavlen.
Placering | Model | Point |
1 | Renault Scenic | 329 |
2 | BMW 5-serie | 308 |
3 | Peugeot 3008 | 197 |
4 | Kia EV9 | 190 |
5 | Volvo EX30 | 168 |
6 | BYD Seal | 131 |
7 | Toyota C-HR | 127 |
Her blev det nemlig annonceret, at Renault Scenic havde vundet titlen som årets bil i Europa. Fire af de syv finalister i kampen om titlen var i øvrigt elbiler, mens to af de tre resterende finalister også fås som elbiler eller i hybridudgaver.
Til kåringern udtalte FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen:
Renault Scenic er en yderst rummelig og velkørende elbil, der med en glimrende brugerflade gør det lettere for forbrugerne at skifte til en elbil. Scenic er meget letkørt, og med muligheden for at vælge mellem to batteristørrelser har Renault gjort indstigningsprisen overkommelig for flere, idet billigste udgave af Scenic koster 310.000 kr.
Eksperterne vurderer bilerne ud fra en lang række parametre, men de vil have svært ved at vurdere en elbil ud fra de specifikke behov, du har i en bil. Derfor kan det være en god ide at gøre sig nogle overvejelser over nogle af vigtigste elementer i en elbil.
Hvor vigtig er rækkevidden for dig?
Rækkevidden på en elbil er en af de parametre, som mange kommende elbilejere grubler mest over. Rækkevidden fortæller, hvor langt du kan køre på en fuld opladning under optimale køreforhold. Og måske tænker du, at din kommende elbil skal have så lang rækkevidde som overhovedet muligt.
Men måske er det vigtigere, at du gør dig nogle tanker og overvejelser om dit faktiske og fremtidige kørselsbehov, inden du vælger elbilen med den længste rækkevidde.
For langt de fleste bilister bruger faktisk kun bilen til korte ture i byen eller til og fra arbejde. Ifølge Danmarks Statistik kører vi danskere nemlig kun i gennemsnit omkring 50 kilometer om dagen – og måske kan du genkende dig selv i den statistik?
Og der er samtidig også mange penge at spare ved at vælge elbilen, der er designet til lavere kørselsbehov og med kortere rækkevidde.
Ét er naturligvis elbilens købspris, som ofte vil være meget lavere, hvis den har en kortere rækkevidde. Men elbiler, der har længere rækkevidde, bærer typisk også rundt med større batterier og mere vægt. Og et større batteri betyder også større elforbrug.
Tager vi fx en elbil i familiestørrelsen med en batterikapacitet på 75 kWh med en rækkevidde på 550 kilometer på en fuld opladning og et årligt kørselsbehov på 20.000 km., så vil de årlige omkostninger med en gennemsnitselpris på 2,64 kr. pr. kWh ende op i omegnen af 9.000 kr. om året i opladning alene.
En lille byelbil med en batterikapacitet på 60 kWh med rækkevidde på 250 kilometer på en fuld opladning med et årligt kilometerbehov på kun 10.000 kilometer, vil derimod have ladeomkostninger på omkring 6.300 kr. om året.
Familieelbil | Mindre by-elbil | |
Batterikapacitet | 75 kWh | 60 kWh |
Rækkevidde pr. opladning | 550 km | 250 km |
Årligt kørselsbehov | 20.000 km | 10.000 km |
Årlige ladeomkostninger | Ca. 9.000 kr | Ca. 6.300 kr. |
Mens mange nyere elbiler på markedet nu tilbyder rækkevidder på over 400 km, bør du altså vurdere, om dette er mere, end du reelt har brug for lige nu og i fremtiden. En højere rækkevidde kan være beroligende og minimere behovet for opladninger undervejs på dine ture, men samtidig er elbiler med kortere rækkevidde billigere både i anskaffelse og drift.
Vægter du ekstra plads til familien eller et stort rummelig bagagerum, bør du derimod ikke udelukke elbiler med længere rækkevidde og højere forbrug. Samtidig, hvis du sjældent benytter motorvejen eller kører et beskedent antal kilometer om året, kan det også være mindre vigtigt at fokusere på rækkevidden.
Hvor vigtig er opladningshastigheden?
Når du skal vælge en elbil, er en anden af de centrale overvejelser naturligvis opladningsmulighederne på bilen – især hvis du ofte er på lange ture. Her bliver det især relevant, hvor hurtigt en elbil kan oplade væk fra hjemmet, specielt på hurtigladestanderne, der typisk findes langs motorvejene.
På lange ture, hvor flere opladninger kan være nødvendige for at nå frem til destinationen, er det derfor ekstra bekvemt, hvis din elbil kan lade hurtigt. Hvis dine kørselsbehov hovedsageligt består af kortere ture, og du har mulighed for at installere en hjemmelader, er ladehastigheden undervejs måske mindre vigtigt.
De fleste moderne elbiler kan lade med 11 kW derhjemme, hvilket er tilstrækkeligt for de fleste daglige kørselsbehov.
- Bedre for miljøet og klimaet
- Lave afgifter
- Automatgear og støjsvag kørsel
- Mindre service
- Stærk motor og acceleration
- Fordelagtige parkeringsaftaler i byerne (er dog ved at blive udfaset i de fleste byer)
- Stort elforbrug ved højere hastigheder
- Begrænset rækkevidde – du skal op i højere prisklasse for at få meget rækkevidden, men det bliver hele tiden billigere at få en elbil med god rækkevidde
- Kortere rækkevidde i koldt vejr
- Dyrere anskaffelsespris end fossilbiler
- Batteriet mister kapacitet med tiden
- Begrænsede lademuligheder og lang ladetid
- Begrænset udvalg af biler
- Svingende elpriser.
Hvilke afgifter er der på elbiler i 2024?
Vi kommer ikke uden om det. I Danmark har afgifter på biler altid været et varmt emne at tale om. Og det er ikke anderledes for elbiler. For at fremme overgangen til grønnere transportformer har Elbiler hidtil været afgiftsfrie.
De afgiftsfrie år begynder dog så småt at blive udfaset frem mod 2030.
Derfor bør du også se på, hvor store afgifter der er på den elbil, du har udset dig. For de lidt dyrere elbiler betyder det nemlig, at de bliver næsten 12.000 kr. dyrere i 2024 på grund af stigende afgifter.
For året 2024 gælder det, at elbiler, der koster over 450.000 kr. har faste afgifter på 11.699 kr. Ifølge FDM betyder afgiftshoppet i 2024, at for en elbil til 650.000 kroner stiger afgiften fra 75.395 kroner til 87.094 kroner.
Pris i 2023 | Beregnet pris i 2024 | Afgift i 2023 | Afgift i 2024 | Forskel i afgift |
250.000 kr. | 250.000 kr. | - kr. | - kr. | - kr. |
350.000 kr. | 350.000 kr. | - kr. | -kr. | - kr. |
450.000 kr. | 461.699 kr. | 395 kr. | 12.094 kr. | 11.699 kr. |
550.000 kr. | 561.699 kr. | 37.895 kr. | 49.594 kr. | 11.699 kr. |
650.000 kr. | 661.699 kr. | 75.395 kr. | 87.094 kr. | 11.699 kr. |
750.000 kr. | 761.699 kr. | 112.895 kr. | 124.594 kr. | 11.699 kr. |
Hvilken elbil er billigst?
Teknologisk, udbuds- og prismæssigt er der sket en eksplosion i elbilmarkedet de seneste år. Der er helt generelt kommet mange flere elbiler på markedet, som langt flere danskere nu har råd til. For blot et par år siden, ville mange ville nok hæve øjenbrynene lidt over, at elbiler i 2024 kan fås under 200.000 kr. i anskaffelsespris.
Men det er realiteten.
Senest har Bilmagasinet meldt ud, at Citroen nu lancerer deres ë-C3-model til en pris på blot 179.990 kr. Dette er væsentligt billigere end den hidtil billigste elbil på det danske marked, den kinesiske MG 4, som tilbyder en rækkevidde på 350 km og koster 199.999 kr.
Hos Samlino kan du også altid lave et nummerplade tjek eller slå din bil op i bilbogen.
Importer brugt elbil fra Sverige
Synes du, at købsprisen på din drømmeelbil er lige høj nok, kan der måske også være penge at spare ved at overveje at tage over sundet efter en brugt elbil. Med den svenske valuta i bund, og med en tradition for at skifte bilerne ud hyppigere end danskerne, kan du potentielt få en elbil i god stand til langt færre penge.
Du kan læse mere om import at brugte elbiler fra Sverige her.
Hop med på elbil-bølgen
Er du også blevet fristet af danskernes foretrukne biler? Hos Samlino kan du sammenligne priser på bilforsikring, Audi forsikring eller BMW forsirking, så du får det bedste tilbud, der passer til dig.