Alt det gode der er sket under coronakrisen

|Posted by | Aktuelt, Nyheder
Tags: , ,
Samlino.dk robotten der er bange for coronavirussen imens en mand gør noget godt for en anden financielt.

Coronakrisen har mildest talt lagt Danmark ned. Dog er der sket utallige gode ting under coronakrisen, som vi mener er vigtige at pointere. I denne artikel vil jeg give dig det fulde overblik over disse ting.

Mange negative ting kan siges om coronavirussen, men den har gjort danskernes følelse om at stå sammen stærkere end nogensinde før. Aldrig før har danskere haft en så stærk national følelse, som vi har i dag.

Fordi der er sket så mange gode ting i Danmark under coronakrisen, har jeg valgt at dele artiklen op i tre dele:

  1. Gode ting for privatpersoner
  2. Gode ting for familier i Danmark
  3. Gode ting for virksomheder

Listen er på ingen måde udtømmende, da der er sket så mange gode ting under coronakrisen på trods af dens alvorlighed.

1. Gode ting for privatpersoner

Mand der fejrer

Coronavirussen har ikke kun ramt danske virksomheder hårdt. Danskerne har på mange forskellige måder mærket coronavirussens negatve effekt.

Dette skal dog ikke stoppe mig i at nævne alle de gode ting, der er sket for privatpersoner i denne uforudsigelige tid.

Gratis strøm

GNP Energy har under coronakrisen åbnet for et nyt tilbud. De giver alle danskere gratis elektricitet, hvis de tilmelder sig deres service.

De kalder løsningen sommer-EL, og den indebærer gratis EL i hele juni, juli og august. Der er altså penge at spare på at skifte EL-selskab.

Du kan gøre brug af tilbuddet her:

Billigere at tanke bil

Coronakrisen har gjort det markant billigere for danskere at tanke deres bil. Efterspørgslen efter olie er nemlig styrtdykket på verdensplan, hvilket har været med til gøre at prisen på olie rekordlav.

D. 22 februar var prisen for blyfri 95 benzin på 12,39 kroner. Dette niveau blev dog ikke holdt i særlig lang tid. To måneder senere, d. 29 april, lå prisen på kun 9,69 kroner.

Dette svarer til et fald på næsten 22 % i benzinpriserne. Du får altså hele 22 % rabat når du tanker.

Gratis data og udlandsopkald

Mange danskere blev overrasket på deres ferie, da de pludselig fik besked fra udenrigsministeriet, om at de skulle komme hjem hurtigst muligt.

Heldigvis var mange danske virksomheder hurtige til at give en håndsrækning til disse danskere, for at lette stressen fra denne uforudsigelige situation.

Yousee, Telenor, CBB-mobil, 3 og OK mobil har alle givet deres kunder gratis opkald og SMS, hvis de var strandet i udlandet. Dette har betydet en betydelige besparelse for kunderne i denne situation, selvom der er tale om få mennesker.

Hvis du ønsker at spare penge på dit mobilabonnement, kan du skifte det ud med et billigere et her:

Sammenlign mobilabonnementer Spar op til 1.800 kroner

Mange mobiludbydere har udover gratis udlandstelefoni også tilbudt gratis data til deres kunder. Et eksempel på en af disse er Yousee, der har givet deres kunder gratis data hele sommeren.

Billigere at købe bil

Bilsalget er blevet lavere i Danmark primært pga. coronavirussens lukning af Danmark. Dette har forårsaget et lavere salg hvilket presser bilsælgerne.

Bilsælgere har af den grund startet en priskrig, som de danske forbrugere kan drage nytte af.

Et eksempel på dette er Citroën som har sænket priserne med op til 25.000 kroner, fordi de har oplevet et stort overlager.

Mindre klimapåvirkning

I Danmark har vi i mange år været vant til negative nyheder når det omhandler klimaet.

Dette har dog ændret sig. I takt med at forbruget er faldet er klimapåvirkningen i Danmark også faldet.

Dette er fordi det kræver store mængder energi at producere, transportere og sælge de varer vi forbruger. Når vi så forbruger mindre, vil vores klimapåvirkning også blive mindre.

Mere hjemmearbejde

I takt med at virksomhederne har sendt deres medarbejdere hjem for at arbejde, har mange fået øjnene op for, hvor godt det kan være.

Dette kan forårsage at flere og flere virksomheder vil tillade deres medarbejdere at arbejde hjemmefra, når de har brug for det.

Hjemmearbejde kræver godt internet. Så hvis du ønsker at opgradere, eller bare få en bedre pris, så prøv vores sammenligningstjeneste her:

Sammenlign bredbånd Spar op til 1.500 kroner og få en bedre hastighed

Vores hjem er blevet fikset

Ny data fra Lunar viser at der har været en stor fremgang i forbruget i butikkerne Harald Nyborg, Bauhaus og Silvan.

Disse data kunne godt tyde på at danskerne i coronakrisen i større stil er begyndt at fikse deres hjem.

Det kan måske være at det er blevet fortrægt i længere tid, da folk har haft for travlt på arbejdet. Men når folk går hjemme og arbejder, eller måske bare er blevet sendt på ferie, så er der lige pludselig meget mere til at fikse ens hjem.

2. Gode ting for familier

Fire personer i en familier der ligger hænderne på hinandes hænder

Den del af den danske befolkning, der har fået flest positive følger af coronavirussen er familierne.

I lang tid har familier ikke haft meget tid med hinanden fordi børnene var i børnehave eller skole og forældrerne var på arbejde. Dette har coronavirussen dog mildt sagt vendt på hovedet.

Mere tid sammen – også i fremtiden

Før coronakrisen var hjemmearbejde et sjældent fænomen. Det blev kun gjort under specielle omstændigheder, hvis det var nødvendigt.

Efter coronakrisen kommer vi – som tidliger nævnt – til at se mere hjemmearbejde.

Dette kommer til at betyde at børnefamilier i Danmark får mere tid sammen, da man nemmere kan have børnene gående hjemme, hvis man selv er der.

Derudover er det nemmere at tage en lille pause fra arbejdet, hvis man er derhjemme.

Penge sparet på oplevelser

Normalt bruger en børnefamilie mange penge på oplevelser i løbet af et år. Det er både i form af ferier, zoologiske have besøg, forlystelsesparker og meget mere.

I disse tider skal man dog se langt til disse oplevelser, og der er altså mange penge at spare ved dette.

Tag for eksempel en børnefamilie på 4, der gør hver af disse ting én gang om året. De vil spare ca. 20.000 kroner på ferien, 1.000 kroner på zoologisk have og 1.500 kroner på en tur til i forlystelsespark.

Det vil altså sige, at en gennemsnitlig børnefamilie kan spare ca. 22.500 kroner på coronakrisen, det er ikke så lidt.

Mere goodwill fra bankerne

De danske banker har fået besked fra staten om, at de skal udvise samfundssind. Dette har staten hjulpet ved at gøre kravene til bankernes likviditet og kontrol mere lempelig.

På denne måde har bankerne fået større mulighed for at hjælpe danskere, der er kommer i knibe pga. coronakrisen.

Dette inkluderer børnefamilier hvor forældrerne har mistet deres arbejde, som måske kan have svært ved at få den daglige økonomi til at hænge sammen.

Hvis du har svært ved at få økonomien til at hænge sammen, eller hvis du bare gerne vil have lidt flere penge på lommen, så sammenligner vi lån hos Samlino.dk. Det betyder, at du kan få de billigste lån ved at sammenligne hele lånemarkedet.

Du kan prøve det her:

Sammenlign lån Spar op til 15.000 i låneomkostninger på 3 minutter

3. Gode ting for virksomheder

To mænd i jakkesæt der giver hånd

Coronakrisen har været hård for danske virksomheder. Efterspørgslen på mange produkter og ydelser er slippet op på blot få dage.

Dette havde været katastrofalt for den danske økonomi, hvis ikke staten havde trådt til med den hjælp som de har givet.

Hjælpepakkerne

Der er grundlæggende blevet sat fire store hjælpepakker til rådighed for danske virksomheder og organisationer.

Disse er:

  • Kompensationsordning for selvstændige og freelancere
  • Lønkompensation
  • Kompensation for faste omkostninger
  • Kompensation for aflyste arrangementer

Dette betyder at virksomheder kan få dækket deres omsætningstab, undlade at fyre medarbejdere, få dækket deres faste omkostninger hvis de har mistet omsætning og få kompensation for aflyste arrangementer.

Denne kapitalindsprøjtning i det danske samfund har hjulpet danske virksomheder med at overleve coronakrisen. Det mener jeg er en meget god ting der er sket under coronakrisen.

Virksomheder er blevet mere omstillingsparate

Coronakrisen har ændret den måde danskere bruger deres penge på. Dette har betydet at virksomheder der ikke har kunne følge dette, har mistet en stor del af deres omsætning.

Mange restauranter havde ikke take-away, men coronakrisen har tvunget dem til at starte med at tilbyde dette.

Mange tøjbutikker fandtes kun i deres butik, men nu har de pludselig også en webshop.

Kort fortalt er virksomheder blevet vækket til virkeligheden om at verden forandrer sig. Både med og uden coronavirussen.

Lokale virksomheder bliver styrket

Den nationale følelse er blevet styrket under coronakrisen, men det gælder også den lokale følelse.

Danskerne føler sig i højere grad forpligtede til at støtte deres lokale butikker. Det kan både være i form af gavekort, hyppigere indkøb eller andet.

Coronakrisen har altså fået os danskere til at tænke: “Hvor kan jeg støtte?”, og støtte, dét har vi gjort.

Et par fremtrædende eksempler er Brøndbyfans køb af deres “Aldrig Alene” trøje der slog Brøndbys salgsrekorder på kun 23 dage.

Derudover har hundredevis af danskere støttet zoologiske haver, som fremlagde, at de havde besvær med at betale dyrernes foder. Her har hundredevis af danskere overført penge via mobilepay. Blandt andet fik Aarhus zoologiske have 400.000 kroner på blot én dag.

Takeout er blevet populært

Takeout har i coronakrisen været den eneste måde, danskerne har kunne få made ud fra huset af. Dette betyder at der har været en enorm stigning i denne kategori i budgettet.

Faktisk viser data fra Lunar at takeout var steget 71 % i april 2020 i forhold til det normale niveau.

Se hele overblikket her:

Data fra Lunar: 19 % stigning i takeout i marts og 71% i april 2020. Der har altså været en stor stignign

Det kan altså ses at der har været en meget stor stigning i forbrugernes køb af takeout, og det giver også god mening i forhold til situationen vi alle befandt os i.

Men alle aldersgrupper er ikke hoppet videre til takeout så hurtigt som andre. Det er aldersgruppen 18-19 der har haft det største spring på over 100 %. Faktisk er deres forbrug til takeout steget med hele 128 %.

Du kan se hele overblikket over alle aldersgrupper her:

75 % stigning hos 20-40 årige. 25-29 åriges har en stigning på 67%. 30-39 år 61%. 40-49 år: 62%. 50+ årige 81%.

Det kan ses at forbruget på takeout faktisk er steget i mindst grad for de 30-39 årige og andenmest for 50+ årige.

Takeoutforbruget er altså mildest talt eksploderet.

Fik du noget ud af artiklen?

Klik på en af stjernerne for at bedømme

Gennemsnits rangering 0 / 5. Antal bedømmelser 0

Ingen bedømmelser indtil videre. Bliv den første til at bedømme artiklen.

Vi er kede af, at artiklen ikke var relevant for dig

Lad os optimere denne artikel

Fortæl os, hvordan vi gør artiklen bedre?

Om Thomas Andersen

Thomas har en kandidatgrad i kommunikation og digitale medier. Hans faglige baggrund i kommunikation afspejles i hans rolle på kommunikationsteamet hos Samlino.dk. Her bruger han sin erfaring til at undersøge og formidle om danskernes privatøkonomi. E-mail: thomas.andersen@samlino.dk

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *