8 tips: Sådan gør du din bil klar til bilsyn

|Posted by | Alle opslag, Bilforsikring, Billån
Tags: , ,
bilsyn
Du kan minimere risikoen for et omsyn ved at inspicere bilen for hyppige fejl. (Foto: Canva)

Mange bilejere oplever frustrationen over, at deres bil ikke består bilsynet. Ofte kan det dog undgås ved at rette opmærksomheden på de mest almindelige årsager til, at bilen ikke bliver godkendt i synshallen. Med 8 simple tips til at inspicere din bil inden bilsynet, kan du reducere risikoen for, at din bil ikke bliver godkendt.

Når en bil er blevet over fire år gammel, så skal den til et periodisk syn hvert andet år. Dette er for at sikre, at alle biler, der færdes på vejene, er i en sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.

For at mindske risikoen for et omsyn, kan du selv tage nogle skridt i forvejen, der forbedrer din bils chancer for at blive godkendt ved første forsøg.

Vi giver dig her otte tips, der kan forberede dig til de typiske fejl, som synshallerne finder, så du bedst muligt kan undgå at ende i omsyn.

8 tips til bilsynet

1. Stelnummer og nummerplade

Som det første bliver stelnummeret på bilen kontrolleret i synshallen. Nummeret skal være så tydeligt, at det kan læses uden problemer. Hvis det er ved at ruste væk, så er et godt tip at prøve at rense det med en stålbørste, før du kører ind på dit lokale motorkontor.

Såfremt du ikke kan finde stelnummeret, skal du kontakte Told og Skat eller dit motorkontor for at få en attest, der giver dig tilladelse til at få indhugget et nyt stelnummer. Stelnummeret sidder typisk på typepladen i motorrummet, hvor motorrummet og kabinen skiller.

Det er et krav, at nummerpladen er tilstrækkeligt oplyst og synlig på mindst 20 meters afstand. Heldigvis kræver det hverken meget tid eller mange ressroucer at rette problemet.

Skift blot nummerpladepæren og sørg for, at nummerpladerne er fastgjort med skruer og bolte både foran og bagved

2. lys og lygter

En meget almindelig fejl ved involverer lygterne. Dette kan omfatte forringet lysstyrke, beskadigede lygter eller revner, der forhindrer dem i at fungere korrekt.

Lygterne på din bil har en afgørende rolle, og det er vigtigt, at de er i god stand, fungerer korrekt og opretholder den rette farve, når du kører på vejene. Her er tale om både fjernlys, nærlys, positionslys, baglys, baklys, bremselys, nummerpladelys og eventuelle fjernlysprojektører eller tågelys. Lygterne skal rent virke funktionelt, men lyshældningen skal også være i orden.

Det er oftest en af de mest forekommende fejl, der opdages under bilsyn, men det er også en af de nemmeste af selv at klare – så det er en klog idé at inspicere alle dine lygter før synet. Derved kan du sikre dig, at dette ikke bliver årsagen til eventuelle udfordringer med synsgodkendelsen af din bil.

3. Bilruder

Stenslag og revner i forruden må ikke være i vinduesviskernes viskefelt. Nye synsregler betyder, at alle skader på ruden skal være repareret inden synet. Du bør også fjerne alle klistermærker og lignende, som sidder i synsfeltet.

Er uheldet ude dækker mange kaskoforsikringer gratis stenslag på bilruder. Klik nedenfor, så får du et overblik over bilforsikringer, der kunne være de rette for dig.

Sammenlign bilforsikringer her Bilforsikringer til dit behov

4. Advarselslamper og instrumenter

Alle lamper i instrumentbrættet skal lyse korrekt. Der bør ikke være tændte advarselslamper, da det er ofte en sikker vej til et omsyn. Det er advarselslamperne, der gør dig opmærksom på eventuelle motor- og instrumentfejl, så det er vigtigt at eftertjekke dem.

Nogle advarsler er mindre betydningsfulde, mens andre kan indikere alvorlige fejl med bilen. Tjek bilens instruktionsbog, hvis du er i tvivl.

Derudover skal instrumenter så som horn, advarselsblink, styretøj, sikkerhedsseler samt alt ekstraudstyr, som er blevet monteret på din bil, virke.

5. Sprinklere og viskere

En fejl, som oftest ses, er nedslidte vinduesvisere. Vi lægger måske sjældent mærke til det, men er vinduesviskerne for nedslidte, kan de have svært ved at rense forruden tilstrækkeligt i nedbørsvejr.

Og et dårligt udsyn er en direkte vej til et omsyn.

Derfor bør du tjekke om sprinklere og viskere virker fint. Det kan du gøre ved at vende dem udad og mærke på gummilisterne. Husk også at tjekke efter, om der er rigeligt med sprinklervæske på bilen.

6. Bremser

Fungerer håndbremsen, som den skal? Det er vigtigt, at håndbremsen kan strammes fuldt, og at den er i stand til at holde bilen helt stille på en bakke. Dette er også en egenskab, der testes under bilsynet, og manglende funktionalitet kan medføre potentielle farer for både dig selv og andre trafikanter.

Du kan selv lave en simpel test, der involverer at trække håndbremsen, mens du holder bremsepedalen nede på en bakke. Hvis dette ikke holder bilen stille, indikerer det, at bremsen ikke virker korrekt.

Også forbremser og bagbremser bliver afprøvet og testet i bremseprøvefeltet i det periodiske syn. I bremseprøvefeltet tester man skævbremsning og variation i bremsekraften på hvert eneste hjul.

Reglerne er sat til, at skævbremsningen maksimalt må være 30 procent på parkeringsbremsen og 20 procent på fodbremsen. Selvom det lader til, at dine bremser umiddelbart bremser lige, så er det svært at gøre meget selv, hvis bremserne alligevel er ved at være slidte.  

Derfor kan det være fordelagtigt at tage et smut forbi et autoriseret værksted inden indkaldelse til syn og få kontrolleret bremserne, så de kan blive klargjort, i tilfælde af at de ikke skulle være optimale.

7. Dæk

En meget almindelig fejl til bilsyn centrerer sig om dækkene. Mønsteret på dine dæk tjener ikke kun en dekorativ funktion. Dækmønstret er en indikator for, om dine dæk er blevet for nedslidte. Du kan selv måle, om mønsterdybden er mindst 1,6 millimeter. Selvom 1.6 millimeter godkendes, tilrådes det at have et dybere dækmønster.

Er mønstret lavere end 1,6 millimeter bør dækkene udskiftes inden bilsyn. Et for lavt dækmønster har indflydelse på bilens vejgreb og bliver væsentlig nedsat i vådt vejr, hvilket går ud over din egen, og andre passageres sikkerhed.

Ofte kræver denne fejl ikke mere, end at du køber nye dæk, som du skifter de gamle ud med. Dette er en nem fejl at udbedre, og ofte kan du komme igennem dit syn uden problemer, hvis dette er den eneste fejl og mangel, der er på bilen.

Udover dækrillerne bliver dæksiderne også kontrolleret. Dækkene må ikke have udprægede revner, da der i den forbindelse kan opstå en såkaldt dækeksplosion. Revner på dækkene ses typisk på meget gamle dæk.

8. Udstødning

Det er almindeligt, at der rettes opmærksomhed mod udstødningsrørets montering – om det sidder løst eller mangler tæthed. Dette er en fejl, der kan indebære risici på vejen så som udstødningsrørets potentielle løsrivelse eller udsivning af skadelige materialer i miljøet under kørslen.

Hold øje med om bilen pludselig udstøder mere røg end normalt eller om røgen er mørk, næsten sort eller måske blålig. Dette kan indikere udstødningsproblemer.

Hvis du er usikker på, om udstødningsrøret er korrekt monteret, før du tager bilen til syn, bør du besøge en lokal mekaniker eller søge efter manualer, der viser korrekt montering.

Prøvekørsel

Afslutningsvis bliver din bil prøvekørt, for at undersøge, om der skulle være nogle defekter eller mangler, som ikke er blevet opdaget under det visuelle syn. Koblingen kunne her være et eksempel på, hvad motorkontoret kunne finde som en mangel ved prøvekørsel.

Det kan lyde simpelt, men lav derfor din egen prøvekørsel. Vær opmærksom på, om der er noget ved bilen, som ikke føles rigtigt eller har forandret sig over tid. 

Bliver din bil godkendt?

Hvis bilen bliver godkendt, så betyder det, at synsfolkene ikke fandt nogle defekter eller mangler ved køretøjet, som udgør en væsentlig fare for sikkerheden.

Såfremt din bil ikke bliver godkendt, skal bilen på værksted for at få rettet på manglerne og defekterne, og skal herefter fremvises til omsyn, før den kan vurderes som lovlig. Hvis manglerne på bilen er så alvorlige, at bilen bliver livsfarlig at køre rundt i, kan der udstedes et kørselsforbud. 

Hvis manglerne på bilen er så alvorlige, at bilen bliver livsfarlig at køre rundt i, kan der udstedes et kørselsforbud. 

Kig på ældre synsrapporter

Hvis du ønsker at foregribe potentielle problemer, som synshallen måske finder under inspektionen af din bil, kan du også gennemgå ældre synsrapporter fra den ønskede synshal. Derved får du et bedre indblik i, hvilke udfordringer biler af samme mærke og årgang som din ofte møder under inspektionen.

Ved at være opmærksom på de typiske problemstillinger for dit bilmærke, har du muligheden for at gøre noget ved dem på forhånd. Således kan du foretage nødvendige reparationer før inspektionen, hvilket øger chancerne for, at din bil klarer inspektionen første gang.

Du kan også se nærmere på, hvilke problemer der har været med din bil under tidligere syn. Så undgår den ekstra besvær og udgifter forbundet med en gensyn. Du kan finde ældre synsrapporter på din bil her

I nogle tilfælde kan det være for bekosteligt at reparere en meget gammel bil, og det kan bedre svare sig at købe en ny. Hvis du er på udkig efter en ny bil, kan du måske have interesse i at sammenligne priser på billån.

Er du godt tilfreds med din nuværende bil, trænger din bilforsikring måske til et gennemsyn. Hos Samlino finder du den billigste bilforsikring på markedet, også selvom der er tale om bilforsikring til unge eller en Tesla forsikring.

Sammenlign bilforsikringer her Bilforsikringer til dit behov

Fik du noget ud af artiklen?

Klik på en af stjernerne for at bedømme

Gennemsnits rangering 4.5 / 5. Antal bedømmelser 2

Ingen bedømmelser indtil videre. Bliv den første til at bedømme artiklen.

Vi er kede af, at artiklen ikke var relevant for dig

Lad os optimere denne artikel

Fortæl os, hvordan vi gør artiklen bedre?

Om Thomas

Thomas' faglige baggrund afspejles i hans rolle på kommunikationsteamet hos Samlino.dk. Her bruger han sin erfaring til at undersøge og formidle om danskernes privatøkonomi. E-mail: thomas.andersen@samlino.dk

Comments

Hvad tænker du?

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort. Påkrævede felter er markeret med *