Det er egentlig ganske simpelt.
Når en kunde ikke betaler sin gæld til en virksomhed til tiden, kan virksomheden enten selv prøve at inddrive gælden, eller den kan kontakte et inkassofirma (inkassobureau) og få dem til at gøre det.
Det er altså inkassofirmaets job at skaffe de penge, som forbrugere som dig skylder virksomheder.
Når du er i gæld til en virksomhed
Hvis du er uenig i en henvendelse fra en virksomhed, der påstår, at du skylder dem penge, eller hvis du er uenig i beløbets størrelse, er det vigtigt, at du meddeler virksomheden om dette straks. Normalt er det nemlig i strid med god skik, hvis virksomheden sender dig til inkasso, uden at have forholdt sig til dine indsigelser først.
Hvis virksomheden sender dig til inkasso på trods af, du har givet dem dine indsigelser, kan du klage til Forbrugerombudsmanden eller din lokale politikreds.
Inkassofirmaerne kan nemlig ikke blot gøre, hvad de har lyst til – der findes nemlig en del regler, som de skal overholde.
Disse regler skal inkassofirmaerne overholde
Først og fremmest skal inkassofirmaerne overholde markedsføringslovens og inkassolovens regler – herunder reglerne om god markedsførings- og inkassoskik.
Dette betyder, at de ikke må benytte sig af metoder, der udsætter dig for urimeligt pres eller på anden måde volder dig problemer. Eksempelvis må de ikke true med at fortælle din arbejdsgiver, omgangskreds eller familie, at du skylder penge.
De skal agere med respekt for privatlivets fred.
Gældsbrev
Før inkassofirmaet må kontakte dig personligt som skyldner, skal du først modtage et brev om din gæld. Brevet skal indeholde følgende:
- En betalingsfrist: Her skal det fremgå klart og tydeligt, hvor lang tid du har til at betale hele din gæld af. Betalingsfristen skal være på mindst 10 dage fra brevets afsendelse.
- Samtlige nødvendige oplysninger for, at du har et overblik over, hvad du skylder til hvem.
- Hvor og hvornår inkassobesøget finder sted.
- Inkassofirmaets oplysninger i form af en adresse og et telefonnummer.
Når inkassofirmaet kontakter dig
Hvis du ikke har betalt din gæld af, når betalingsfristen er udløbet, har inkassofirmaet lov til at tage personligt kontakt til dig. Derudover gælder følgende regler:
- Hvis du ikke er hjemme, når inkassomedarbejderen kommer forbi, er der ikke krav om, at du skal have ny varsel, hvis de vil besøge dig en anden dag.
- Inkassofirmaet må ikke besøge dig andre steder end dit hjem – de må altså ikke besøge dig på din arbejdsplads.
- Hvis du er ejer af en virksomhed, må de dog gerne henvende sig på virksomhedens adresse.
- Når inkassomedarbejderen tropper op ved din hoveddør, skal han/hun vise et legitimationskort udstedt af Rigspolitiet med det samme.
Til slut skal du vide, at du gerne må afvise at tale med inkassomedarbejderen, hvis du af den ene eller anden årsag ikke ønsker at tale med dem.
Gode råd, hvis du bliver sendt til inkasso
Hvis du bliver kontaktet af et inkassofirma, bør du besvare deres henvendelse. Det er på ingen måde i din interesse, at sagen skal ende i fogedretten. Derfor er det bedst, hvis du eksempelvis kontakter dem, hvis du ikke er i stand til at betale en månedlig ydelse – det viser kun noget ansvar og interesse.
Når du får besøg af inkasso, er det dog vigtigt, at du ikke lader dig presse og indgår en betalingsaftale med dem, hvis du ikke er i stand til at betale – din privatøkonomi skal ikke styres af dårlig samvittighed.
Hvis du derimod sidder i den anden grøft som virksomhedsejer og rent faktisk leder efter et inkassofirma, så findes der adskillige på markedet. Et eksempel på et inkassofirma er Debito.dk, som meget gerne vil hjælpe med at inddrive gæld – de automatiserer store dele af processen og har en “no cure no pay”-politik, der sikrer dig, at du som virksomhedsejer ikke betaler for noget, der ikke giver et afkast.