Påmindelse fra Samlino.dk: Vi beklager! Du bruger en forældet browser. Det begrænser din oplevelse af Samlino.dk Vi anbefaler, at du opgraderer din browser til den seneste version her,Eller at du benytter en anden browser som Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden
Definition: Den mængde af lufttryk i et køretøjs dæk, målt i bar eller psi. Det korrekte dæktryk er afgørende for bilens sikkerhed, ydeevne og brændstoføkonomi.
Korrekt dæktryk er meget afgørende for først og fremmest bilens sikkerhed, men også ydeevne. Har dine dæk på bilen for lavt dæktryk, kan det forringe bilens håndtering og øge risikoen for uheld, og det fører samtidig også til øget dækslitage, som igen har en stor påvirkning på bilens bremseevne.
Du skal dog også sørge for at holde igen med pumpen, for et for højt dæktryk kan nemlig også reducere vejgrebet og forringe bremseevnen – og det er selvsagt ligeledes en stor risikofaktor for sikkerheden for og dine medtrafikanter på vejene.
Udover sikkerheden, så kan et korrekt dæktryk også bidrage til en markant bedre brændstoføkonomi. Det skyldes, at du ved korrekt dæktryk minimerer rullemodstanden. Således reduceres brændstofforbruget/batteriforbruget og dermed også omkostningerne.
Både for lavt og for højt dæktryk vil også føre til unormalt dækslid. Normalt kan et sæt dæk holde i mange år, men er dæktrykket konsekvent forkert, reducerer du dækkets levetid og nødvendiggør tidligere udskiftning. Ved blot at vedligeholde det korrekte dæktryk, kan du sikre dækkets levetid, og udgifter til nye dæk kan minimeres.
En god tommelfingerregel lyder, at du bør få rutinetjekket dæktrykket ca. en om måneden - evt. I forbindelse med en bilvask eller optankning af bilen.
Er du i tvivl om, hvornår du skal tjekke dæktrykket, kan du i nyere biler også typisk regne med, at instrumentbrættet lyser med en advarselslampe, hvis dæktrykket ændrer sig.
Husk også at kontrollere trykket i alle dæk, inklusive reservehjulet regelmæssigt.
Husk at se hvor du får den billigste bilforsikring, uanset om du har elbil eller leasingbil.
Det korrekte dæktryk for din bil findes typisk i dørkarmen eller i bilens instruktionsbog, selvom det ofte kun gælder for de dæk, bilen oprindeligt blev leveret med. Generelt anbefales det at følge de anvisninger, der er angivet i instruktionsbogen. Hvis du anvender lavprofildæk, bør trykket ifølge dækcentrene være højere end standard.
De fleste biler og dæk opererer typisk med et dæktryk på mellem 2,5 og 3 bar, men med lavprofildæk kan det være nødvendigt at gå over 3 bar. For at sikre det korrekte tryk, så tjek din instruktionsbog eller spørg en professionel ved dit dækcenter.
Vil du være på den sikre side, så anbefaler dækcentrene, at du fylder lidt ekstra tryk på. Så længe du ikke overskrider dækket maksimal tilladte tryk, er det kun en fordel.
Benyt nedenstående tabel over dæktryk til at omregne trykket, så får du pumpet korrekt.
Kilopascal (kPa) | Bar | Kp/cm2 | PSI (lb/inch2) |
150 | 1,5 | 1,53 | 21,8 |
160 | 1,6 | 1,63 | 23,2 |
170 | 1,7 | 1,73 | 24,7 |
180 | 1,8 | 1,84 | 26,1 |
190 | 1,9 | 1,94 | 27,6 |
200 | 2,0 | 2,04 | 29,0 |
210 | 2,1 | 2,14 | 30,5 |
220 | 2,2 | 2,24 | 31,9 |
230 | 2,3 | 2,35 | 33,4 |
240 | 2,4 | 2,45 | 34,8 |
250 | 2,5 | 2,55 | 36,3 |
260 | 2,6 | 2,65 | 37,7 |
270 | 2,7 | 2,75 | 39,2 |
280 | 2,8 | 2,86 | 40,6 |
290 | 2,9 | 2,96 | 42,1 |
300 | 3,0 | 3,06 | 43,5 |
For at fylde luft i dine dæk, skal du følge disse trin med en dækpumpe:
Du bør kontrollere dæktrykket, når dækkene er kolde. Det vil sige enten før bilen har været i brug, eller kort efter at bilen har kørt en minimal distance.
Det skyldes, at kørsel varmer dækkene op og øger dæktrykket midlertidigt, hvilket kan resultere i en fejlagtig høj læsning af dæktrykket. En kontrol efter længere tids kørsel kan derfor føre til, at du utilsigtet sænker dæktrykket for meget.
Det er en god praksis at kontrollere dæktrykket mindst en gang om måneden og før enhver længere køretur.
Husk også at dæktrykket er følsomt over for temperaturændringer, hvor det stiger i varmt vejr og falder i koldt vejr. Regelmæssige tjek, særligt ved sæsonskift, er derfor nødvendige for både dækkets ydeevne og din sikkerhed på vejene.
Der er flere årsager til, at dæk kan miste luft hurtigere end forventet:
Hvis du under din månedlige dæktrykskontrol bemærker signifikante forskelle i lufttrykket mellem dine dæk, kan det indikere en defekt, som kræver professionel inspektion.
Mindre trykforskelle mellem dæk er normalt, men det er vigtigt regelmæssigt at tjekke og vedligeholde korrekt dæktryk for at undgå hurtigere dækslid og lav lufttryksrelaterede risici.
Tips til at opretholde korrekt dæktryk
Om Thomas Andersen
Thomas Andersen er vores faste bil- & forsikringsskribent og har en kandidatgrad i kommunikation & digitale medier. Han gør danskerne klogere på deres bilforsikring, deler tips og tricks til bilister og gør dig klogere på tendenser i bilbranchen.
E-mail: thomas.andersen@samlino.dk