Påmindelse fra Samlino.dk: Vi beklager! Du bruger en forældet browser. Det begrænser din oplevelse af Samlino.dk Vi anbefaler, at du opgraderer din browser til den seneste version her,Eller at du benytter en anden browser som Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden
Definition: En type gearkasse, der automatisk skifter gear under kørsel, som fjerner behovet for føreren til manuelt at skifte mellem gear via et koblingspedal og gearstang.
Automatgear, også kendt som automatisk gearkasse, er en type gearskifte i køretøjer, hvor skift mellem gear foregår automatisk uden førerens direkte indgriben. Det adskiller sig fra en manuel gearkasse, hvor føreren selv skal skifte gear ved hjælp af en kobling og et gearstang.
Automatgearkasser anvender et komplekst system af hydrauliske pumper, ventiler og andre mekanismer til at bestemme og udføre det mest passende gears skifte baseret på bilens hastighed og motorens omdrejninger. Det sikrer en mere bekvem og ofte - vil mange opleve - mere behagelig køreoplevelse, idet det fjerner behovet for at betjene koblingen og gøre manuelle gearskift.
Det er heldigvis meget nemt og enkelt at køre med automatgear. Det kræver nemlig færre manuelle handlinger end med en manuel gearkasse.
Før du starter motoren, skal du sikre dig, at gearstangen er i positionen 'P' (Park). Det låser gearkassen og forhindrer bilen i at rulle.
Skift af gear:
Kørsel:
Parkering:
Funktioner som 'N' (Neutral) og 'L' (Low):
Bogstavet 'B' på en automatgearstang står for 'Brake' eller 'Engine Braking' mode. Funktionen er nyttig i køretøjer med automatgear, når der er behov for yderligere bremsning eller kontrol under kørsel ned ad stejle bakker. I 'B'-tilstand øges motorens modstand eller motorens bremseeffekt. Det hjælper med at sænke bilens hastighed uden at skulle bruge bremsen overdrevent.
Bogstavet 'L' på en automatgearstang står for 'Low Gear' eller 'Low Range'. Indstillingen bruges til at holde gearkassen i et lavere gear over en længere periode. 'L' er nyttig i situationer, hvor der er behov for ekstra trækkraft og motorkraft, som når du kører op ad stejle bakker, trækker tunge laster eller kører gennem vanskelige terræn. I 'L'-tilstand begrænser bilens gearkasse sig selv til de laveste gear, hvilket giver højere omdrejninger ved lavere hastigheder.
Automatgear blev opfundet i 1921 af den canadiske ingeniør Alfred Horner Munro. Munro opfandt og patenterede det første automatiske transmissionssystem, som var baseret på trykluft snarere end hydraulisk væske, som de moderne automatiske gearkasser anvender i dag.
Den første sådan mere praktiske anvendelse af automatgear i biler kom dog først i 1939, da General Motors introducerede 'Hydra-Matic' transmissionen i nogle af deres Oldsmobile modeller. Hydra-Matic var den første masseproducerede fuldautomatiske gearkasse, der brugte hydraulisk væske til at styre gearskiftet, og det banede vejen for den moderne automatiske transmission, som vi kender i dag.
Husk også at tjekke din bilforsikring, eller beregn prisen på din bilforsikring.
Om Thomas Andersen
Thomas Andersen er vores faste bil- & forsikringsskribent og har en kandidatgrad i kommunikation & digitale medier. Han gør danskerne klogere på deres bilforsikring, deler tips og tricks til bilister og gør dig klogere på tendenser i bilbranchen.
E-mail: thomas.andersen@samlino.dk